Increase text size Decrease text size
ליצירת קשר: 09-9551973 |
דף הביתקליניקהקליניקה התמודדות פסיכולוגית עם קורונה: הצעות להורים ולילדים

התמודדות פסיכולוגית עם קורונה: הצעות להורים ולילדים

 

דר' דניאל גוטליב

פסיכולוג קליני ומטפל משפחתי

מנהל קליני 

מכון שינוי

 

  • ההתמודדות סביב נגיף הקורנה שונה מאוד ממשברי עבר איתם נדרשנו להתמודד הן ברמה הפרטנית, הן ברמה הקהילתית והן ברמה הלאומית. 
  • התפשטות הקורנה איננה יודעת גבולות גיאוגרפיים, דמוגרפיים או דתיים. הווירוס משווה את כולנו כבני אדם ומאלץ אותו לנקוט באותם אמצעי זהירות ולפתח אותם מגנוני הגנה.
  • חלק מהקושי מולו אנו ניצבים כיום איננו רק האפשרות של תחלואה, אלא חוסר הוודאות וחוסר הבנה לגבי אופן הפעולה של הווירוס וההתמודדות עם השינויים הדרסטיים אשר נכפו על החיים היומיומיים שלנו.
  • מצב זה יוצר הרגשה של חוסר אונים הפוגעת בתחושת השליטה אשר בדרך כלל מלווה אותנו בחיים (גם אם מדובר בתחושה בלבד – ללא קשר למציאות).

אז הנה מספר דברים אותם ניתן לעשות על מנת להחזיר לעצמכם וילדיכם לפחות חלק מתחושת השליטה:

 

  1. ככל שניתן להמשיך עם השיגרה, כל ייטב לכולם. יש משהו מרגיע ומוכר בשיגרה. אם לא ניתן להמשיך את השגרה מחוץ לבית, ניתן לפחות להמשיך את השיגרה בתוך הבית בדברים כמו שעות השקמה ושינה קבועות, ארוחות מסודרות, אוכל בריא, זמן מסך סביר, תפקידים בתוך הבית, שיעורי בית, פעילות גופנית וכו'.
  2. יעזור מאוד לספק לילדים מידע אמין אבל מבוקר.  אין להעמיס על ילדים יותר מידע ממה הם מסוגלים לקלוט ולהבין. יותר מידי מידע רק יוצר חרדה מיותרת.
  3. רצוי להימנע, ככל שניתן,  מחשיפת ילדים לסקירות התקשורת על התפשטות הקורונה או לפחות להגביל את החשיפה. רצוי כי ככל שילדים קטנים צופים בדיווחים בחדשות, על ההורים לשבת יחד איתם על מנת להסביר להם את מה שהם לא מסוגלים להבין ולהציב את הדברים בפרופורציה הנכונה.
  4. מומלץ לעזור לילדים – וגם לעצמנו - להיות מושפעים כמה שפחות מכל מיני שמועות ו"עובדות" לכאורה המופצות ואשר אין להן ביסוס במציאות. יש להסביר לילדים כי ישנם גורמים מוסמכים בממשלה ובמשרד הבריאות אשר עוקבים כל הזמן אחרי ההתפתחויות ואשר מעדכנים את הציבור בצורה מסודרת בדרך הכי נכונה לפעול.
  5. חשוב ביותר להורים לשמור על בריאות הנפש שלהם. ככל שההורים בריאים בנפשם כך גם הילדים יהיו בריאים בנפשם. טוב להתעסק להקדיש זמן לפעילות גופנית, לדבר עם אנשים קרובים ולהקדיש זמן לדברים הרגילים אותם אנחנו אוהבים כמו מוזיקה או תוכניות טלוויזיה – גם אלו המטופשת יותר.
  6. מול הילדים יש להדגיש את הדברים אותם הם יכולים לעשות כדי למנוע הידבקות כמו הקפדה על היגיינה והימנעות מהתקהלויות לא נחוצות. חשוב כי הילדים ירגישו כי יש להם מידה מסוימת של שליטה על המצב.
  7. רצוי להדגיש - גם מול הילדים וגם מול עצמנו - את הדברים עליהם יש לנו שליטה ולהתמקד פחות על הדברים עליהם אין לנו לשיטה.
  8. במיוחד בתקופה הזאת שמשפחות נמצאות יותר ביחד בתוך הבית, ילדים יכולים לסייע לעצמם ולמשפחה על ידי עזרה בתוך הבית וויתור לאחים.
  9. אנחנו נמצאים בזמן משבר. יש ללמד ילדים איך להתנהל בזמנים מיוחדים אלו. יש ללמד אותם על אחריות כלפי הכלל ועל מתן עזרה לזולת. כל אלו נותנים לילידם – וגם לנו – תחושה כי ניתן לשלוט על המצב.
  10. מאוד מקל על ילדים אם עוזרים להם לראות את הדברים בפרופורציה. נכון, יש וירוס המתפשט אבל מספר החולים עדיין מאוד קטן ביחס לכלל האוכלוסייה.
  11. בריא מאוד לילדים ליצור עבורם פעילויות אשר יש בהם בכדי להסיח את דעתם מההתעסקות עם ההתפשטות הקורונה. מעבר לפעילות מול מסכים, יש ליצור פעילויות המחייבות חשיבה ויצירתיות.
  12. עלינו להפגין אמפטיות מול המצוקות והאכזבות של הילדים עקב המצב. טוב אם נוכל לעזור להם למצוא פעילויות חלופיות לאלו אשר התבטלו להם.
  13. ככל שנוכל להשתמש ביותר הומור, כל יהיה יותר טוב. הומור הינו מאוד בריא ומשפיע על מצב הרוח שלנו ושל ילדינו.
  14. טוב להורים לעודד את ילדיהם לדבר על החוויה שלהם ולהביע את עצמם בציור, פיסול ויצירה.
  15. כאשר הילדים מדברים על החוויה שלהם, טוב להבין טוב טוב למה הם באמת מתכוונים ולא להשליך את החששות והפחדים שלנו עליהם. אנחנו רוצים להרגיע ולא להסלים.

 

שאלות ניתן לפנות למכון שינוי: 09-955-1973 או באמייל

 shinui @machonshinui.com  או בקרו בדף הפייסבוק של מכון שינוי

 

 

צור קשר
נשמח לחזור אליכם טלפונית, לענות על שאלות ולהוסיף כל מידע שיידרש.
 
ד"ר נגה נברו בראיון על משברי גירושין - איך עוזרים לבני המשפחה לעבור את המשבר?
מעוניינים להישאר מעודכנים?
אנחנו שומרים על פרטיותך