חדשות שימו לב! הוזלה משמעותית התוכנית להסמכה בטיפול משפחתי וזוגי  |  סדנת אימאגו לזוגות, דרך חדשה לאהבה!!  |  הזדמנות לטיפולים מוזלים במיוחד!  |  ההרשמה לתוכנית ההסמכה כמחנכי אימגו בעיצומה! התקשרו עכשיו  |  התוכנית לפסיכותרפיה "ממוקדת שינוי"  |  החלה ההרשמה להכשרה להסמכה כמטפלי אימאגו לזוגות!  |  סדנה להורות מודעת בשיטת אימאגו  | 

סדנאות ומידע > מידע למשפחה > ילדים ונוער > התמכרויות בני נוער
התמכרויות בני נוער
מאת: ליאורה גרינהאוס, M.S.W
 

 

בעשור האחרון אנו עדים לשימוש גובר והולך בקרב בני נוער באמצעים חיצוניים בעלי פוטנציאל להתמכרות (עישון, כדורי מרץ, כדורי הרגעה, הרזיה, אלכוהול, חשיש וכו'). אמצעים אלה משפיעים על מצב הרוח, מסוגלים לתת תחושת הקלה זמנית והנאה רגעית, ומשמשים אף לבידור בחברותא. קצב החיים המהיר והאינטנסיבי, שבו האדם מחפש פתרונות "אינסטנט" לבעיות שבהן הוא נתקל, בצירוף נגישות רחבה של סמים ותרופות היוצרים תחושה זמנית חיובית יותר כלפי העצמי ומאפשרים הקלה תחושתית, הופכים את ההתמכרות לבעיה הנוגעת לכל שכבות האוכלוסייה.
 

מדוע בני הנוער נמשכים לסמים?

©  התנסות: מתבגרים המפתחים את עצמאותם ומעצבים את זהותם חשים צורך להתנסות בחוויות שונות ואף "לקחת סיכונים" כדרך לבדיקת מסוגלותם וכהוכחה לבגרותם. הסם, האלכוהול או העישון מספקים להם אשליה של כוחניות ובגרות.

©  קשרים חברתיים ולחץ חברתי: בני הנוער נשענים יותר ויותר על קבוצות הגיל כקבוצת השייכות המרכזית שלהם; בחברותא הם מפתחים את האוטונומיה שלהם ופותרים את תלותם בהורים.
בשתיית משקאות אלכוהוליים ובשימוש בסמים עם החבר'ה קיים אלמנט הקושר אותם זה לזה בחווייתם המשותפת. לעתים התנהגות זו מגדירה את השתייכותם לקבוצה ואת קבלתם החברתית ואף מתפתח לחץ חברתי להיות אחד מכולם, להיות "COOL".
©  חיקוי: זהו גיל שבו המתבגר מעצב את העצמי שלו ועסוק בחיקוי וביצירת תדמית. הוא צופה בטלוויזיה, בקולנוע ובדמויות מעולם הבידור מתוך רצון להידמות אליהן ולאמץ משהו מאורח חייהן. שתיית אלכוהול, למשל, מדגישה הרפתקנות, סטטוס, כסף - תדמיות המדברות אל בני  גיל זה.

©  דימוי עצמי נמוך: בעיה זו מנתבת את המתבגר לחיפוש אחר חוויה עצמית מתקנת והשתחררות מהמועקה היומיומית שחוסר הביטחון יוצר. השימוש בסמים ובאלכוהול מהווה דרך להתגבר על ההערכה העצמית הנמוכה, הביישנות, האכזבה והמבוכה ליצור קשר עם בני המין השני ודרך לשחרור מתחושת כישלון. ה-"HIGH" יוצר אשליה זמנית של ביטחון עצמי ומסוגלות.

©  מאפייני השימוש ורמות השימוש בקרב הנוער: מרבית בני הנוער עושים שימוש ניסיוני; החשיבות של תוצאות השימוש או ההשפעה של הסם היא משנית לעצם החוויה. השימוש הוא לרוב ספונטני ומזדמן, בפסקי זמן ספורדיים. השימוש ייעשה תכוף יותר כשהמתבגר יהיה ער להשפעת הסם על התנהגותו ורגשותיו - האופוריה, הביטחון העצמי, הרגיעה. בשלב הניסיוני והחברתי הגברת השימוש תגרום לו לגאווה על יכולתו לשלוט בהשפעה השלילית של הסם.
בשלב האינסטרומנטלי יעשה המתבגר שימוש בסם כדי להגיע ל-HIGH, והסם יתחיל ליהפך יותר ככלי התמודדות, כתשובה לבעיותיו ומצוקותיו. בשלב זה המתבגר יתחיל המתבגר להחליף חברים ולהתרועע עם מי שתומך בהתנהגותו ומשתמש כמוהו. זה השלב שבו יכולים ההורים  להבחין בשינוי התנהגותי, ועל כן המתח יגבר: המתבגר עלול לשקר לגבי השימוש ולהסתיר את האמת מהוריו.
בשלב  ההרגלי יפתח המתבגר תלותיות בסם והשימוש בו יהיה קבוע ותכוף. חיי המתבגר יתנהלו סביב השימוש והוא ישקיע אנרגיה בהשגת הסם, בתכנון השימוש, בשימוש עצמו ובתוצאותיו. הוא ישקיע פחות בפעילויות שוטפות, וחייו החברתיים יצטמצמו למסגרת חברים משתמשים כמוהו. המחשבה שהוא מאבד שליטה ונהיה תלוי בסם מאיימת עליו ויוצרת הכחשה למצבו. בשלב זה כבר נבחין בחבלה ברורה בתפקודיו השונים: היעדרות מביה"ס, תפקוד לקוי, הסתגרות, חוסר שיתוף פעולה וסערה רגשית.
 
עלינו להבחין בין רמות שימוש שונות

©  שימוש נורמטיבי - הנעשה במידה ובמינון סבירים. המתבגר צורך מדי פעם משקה אלכוהולי ושם לב לכמות שהוא שותה. גבולות השתייה ברורים והשימוש לא מחבל באספקט כלשהו של חייו.

©  שימוש יתר - השימוש תכוף יותר, במינון רב יותר ובמצבים שהמתבגר יודע שהשימוש מסוכן ותוצאותיו שליליות. השימוש נעשה במטרה להשיג השפעה פסיכולוגית מסוימת, כמו דיכוי רגשות שליליים, פיצוי על מועקות וכו'.

©  תלותיות - כשזו תתפתח, המתבגר לא יהיה מסוגל לעצור את השימוש. אנרגיה רבה תושקע בפעולה ובתכנונה. הוא יצטרך כמות גדולה יותר של סם כדי להיות "שבע".

©  פיתוח של תלותיות הוא תהליך הלוקח זמן - רוב בני הנוער עושים שימוש שהוא יותר אקספרימנטלי, ולנו תפקיד חשוב לעצור אותם מלעשות שימוש יתר שיגביר את סיכוייהם לפיתוח תלותיות בסם.

 
סימני האזהרה                

גיל ההתבגרות מתאפיין בתנודות רגשיות ובשינוים התנהגותיים. לא תמיד קל להבחין מה בהתנהגויות מצביע על קשיי ההתבגרות הנורמטיביים ומה משדר מצוקה. קיומו של אחד מסימני האזהרה אינו מצביע בהכרח על כך שהילד צורך סמים. חשוב שלא להסיק מסקנות פזיזות, אלא להשתמש באותם סימני אזהרה כאמצעי  לשוחח עם הילד, יועצת ביה"ס או גורם מקצועי היכול להעריך בעייתיות אפשרית. יש לשים לב לתופעות יוצאות דופן - משקאות האלכוהול בבית אוזלים ללא הסבר, כסף נעלם, ישנה דרישה מתמדת של המתבגר ליותר כספים לבילויים, היעדרויות מהבית, תגובות מתחמקות מצד המתבגר, ירידה ברורה ולא מוסברת בתפקוד.

©  שינוי בולט בהתייחסות למשפחה: התרחקות מהמשפחה, בילוי זמן רב בחדר הפרטי, התגוננות רבה - שקרים, הסתרה, חשדנות. המתבגר מזניח את עצמו ואת חדרו. עימותים שגוברים.

© שינויים חברתיים: צמצום של קשרים עם קבוצת החברים הרגילה. התרועעות עם קבוצת חברים ה"מוסתרת" מההורים. מסתוריות, הסתודדות, פרטיות לגבי חייהם החברתיים.

©  שינויים בתפקוד בביה"ס: שינוי בולט בהישגים לימודיים, ירידה בעניין ובמוטיבציה, פגיעה ביכולת הריכוז. המתבגר יתקשה למלא אחר מטלות, יאחר לביה"ס או ייעדר ללא הצדקה. ניסיון ההורים להבין את הנעשה בביה"ס יעורר כעס, התגוננות והאשמת המורים ב"היטפלות" אליו.

©  שינויים נפשיים וגופניים:  המתבגר עלול לגלות אגרסיביות, אדישות, עצבנות, דיכאון, חרדה, פראנויה ותנודות קיצוניות במצב הרוח, ירידה במשקל או חוסר תיאבון. הוא עלול לצרוך שינה במשך היום. סימנים פיזיולוגיים חשובים: אישונים מורחבים, חיוורון, עיניים אדמומיות, דימום מהאף, כאבי ראש, סחרחורת, דפיקות לב, הזעה. לחץ דם גבוה. בעיות עיכול וכאבי בטן, הקאות, תגובות איטיות, הליכה לא יציבה, בעיות קואורדינציה, דיבור לא ברור, קשיים בזכירת אירועים.

חבלה ערכית: לצורך ההכחשה של מצבו, המתבגר בונה מסכת שקרים אשר תפגע בשיפוט שלו ובביקורת המציאות שלו. הוא יתקשה לפתח אמות מידה מוסריות, והתנהגותו תישקל על פי סיפוקים מידיים. תוצאות קצרות טווח, שיקולים של "תן וקח", "שמור לי ואשמור לך".
 
הצעות להורים:

 ©  אם אתם מבחינים בסימנים מדאיגים בהתנהגות ילדכם, אל תתעלמו מהם. אל תרגישו אשמים  ואל תחפשו מיד היכן טעיתם. תחושת הכישלון וההאשמה תכביד על היחסים עם ילדכם, תעורר כעסים נגדו ותגביר את חוסר האונים. אם הסימנים הם עקביים, אל תקבלו את תירוצי המתבגר ואת הסבריו לבעיות. אל תתנו לו אין סוף הזדמנויות להוכיח לכם אחרת.

 ©  אם אתם חושבים שאחת האפשרויות למצוקתו היא שימוש באלכוהול, תרופות או סמים - אל תחששו לבטא זאת בצורה פתוחה. שוחחו עם ילדכם על מכלול הסימנים המדאיגים אתכם. חכו להזדמנות טובה לשוחח אתו בפרטיות, ולא כאשר הוא מגיע הביתה באיחור או עומד לצאת. הזמן שאתם תבחרו לשוחח, ויצירת התנאים הטובים לשיחה הם חשובים ביותר. חשוב שבשיחתכם לא תגיבו בתוקפנות, בהטחת כעסים ובהטפת מוסר. זה ייצור נתק  מיידי. ביקורת יש להעביר מתוך דאגה ורצון לתמיכה ותוך כיבוד חשיבתו העצמית של המתבגר.

 ©  הראו למתבגר עד כמה הוא חשוב בעיניכם. עזרו לו לבטא את רגשותיו. כבדו את רגשותיו גם אם אינכם מסכימים אתו. אם תמתחו ביקורת - בקרו את פעולותיו ולא אותו. מתבגר שדעותיו יכובדו, יוכל לבטא עצמו ביתר גילוי לב ויש סיכוי שיפתח גישה בריאה לבדיקת מעשיו.

 ©  יש לקבוע למתבגר גבולות וכללים ברורים להתנהגות. ניתן לומר לו שכהורים אינכם יכולים להרשות לו לעשות דברים המזיקים לו. על ההורים לפעול בחזית מאוחדת בגישתם למתבגר, בקביעת כללי התנהגות המקובלים עליכם ובעמידה על יישומם בצורה עקבית, ללא הקלות ושינויים. חשוב שהגבולות יהיו ברורים, הגיוניים, לא נוקשים ובהתאם למה שניתן לצפות מהמתבגר על פי גילו.
 
הערה: דף זה נועד לספק מידע, ואינו בא במקום התייעצות אצל גורם מקצועי מוסמך.
 

© כל הזכויות שמורות לליאורה גרינהאוס ולמכון שינוי.

 



טיפול זוגי | טיפול פסיכולוגי | טיפול זוגי ומשפחתי | ייעוץ זוגי | אימון זוגי | מטפל זוגי | ייעוץ זוגי | יעוץ זוגי | הליך גישור |יעוץ זוגי | יעוץ משפחתי | ייעוץ משפחתי | טיפול זוגי | פסיכולוג זוגי | ייעוץ זוגי במרכז | ייעוץ זוגיות